Har du en virksomhed, der sælger produkter til andre virksomheder, så bør du helt sikkert anvende B2B markedsføring. B2B markedsføring betyder simpelthen business to business markedsføring, og det er en markedsføringsstrategi, der tager højde for de forskelle der er i salgsprocessen mellem virksomheder frem for fra virksomhed til privatperson. Når du sælger til en virksomhed, er der ofte tale om et langt større volumen på salget, og beslutningsprocessen er derfor også anderledes. Udover størrelsen på selve salget, er der også flere mennesker involveret, som gør beslutningsprocessen længere og mere kompliceret. Det er altid vigtigt, at dine markedsføringsstrategier afspejler din kundes behov, også når der er tale om et virksomhed til virksomheds salg.
Business to business markedsføring
På mange måder er markedsføringen den samme, som når du skal sælge til private kunder. Men på andre adskiller den sig. En af de ting som du skal vide ved B2B markedsføring er, at kunden har en anden beslutningsproces. Har du en effektiv leadgenerering, har din virksomhed allerede styr på, hvordan leads agerer gennem en købsproces, og går fra kolde til varme leads. Men er denne viden baseret på private kunder, er det meget vigtigt, at du sørger for at få genereret den viden med et erhvervssalg i tankerne også. Enhver kunde forventer i dag en meget individuel købsoplevelse, og det skal din markedsføringsstrategi kunne understøtte.
Marketing Automation sikrer salget
Dine kunder starter deres beslutningsproces før du finder dem som leads på din hjemmeside, og den fortsætter udenfor din hjemmeside, indtil de er klar til at foretage et køb. Det betyder at du skal have en markedsføring, der møder dem der hvor de er, og som følger dem ud fra hjemmesiden efter et besøg. Det er her heller ikke længere nok at minde dem om selve virksomheden. For bedst muligt at støtte dine kunder i deres beslutningsproces, skal din markedsføring give dem en individuel købsoplevelse, hvor de modtager informationer som de har brug for, på de specifikke produkter de har udvist interesse for. Det kræver en hel del mere tracking og opfølgning, end dine sælgere kan stå for manuelt. Derfor er Marketing Automation et rigtigt godt værktøj. Med Marketing Automation sørger du for at følge dine kunder i hele processen helt automatisk. På den måde vil de få tilsendt relevant materiale og påmindelser i løbet af overvejelsesprocessen. Når dine leads udviser en adfærd der viser, at de er klar til et køb, vil dine sælgere være klar til at kontakte dem med et tilbud.
Ved altid at være klar på det rette tidspunkt, med det rette materiale, til de rette kunder, sikrer du dig, at du aldrig taber et lead på gulvet. I stedet giver du dine kunder en god købsoplevelse, hvor de vil føle sig hjulpet godt på vej i hele processen. Især når det gælder et erhvervssalg er det vigtigt, at du giver mulighed for den længere proces, uden det kræver for mange ressourcer af din virksomhed. Med Marketing Automation er du altid sikret et godt resultat.