Vi lever i en tid, hvor markedsføring aldrig har været vigtigere. Der bliver langsomt tyndet ud i de fysiske butikkers indflydelse, mens mere og mere handel foregår over nettet. Det er nærmest blevet en hverdagsting at handle over nettet. Om det er tøj, musikinstrumenter, legetøj eller blomster, så kan det bestilles over nettet. Selv dagligvarer kan bestilles over nettet. Med internettets altdominerende indflydelse på handelsmarkedet bliver du som virksomhedsejer derfor nødt til at have styr på onlinedelen af din virksomhed, da det er her, størstedelen af kunderne nu befinder sig. Det betyder blandt andet at få opsat en professionel, brugervenlig og indbydende web-shop. Det er vigtigt at have et flot og prangende layout, der tiltrækker kundens opmærksomhed. Derudover skal det være let at navigere rundt imellem de forskellige produkter samt at bestille de ønskede varer. Men alt dette er dog uden betydning, hvis du ikke har nogen besøgende i din web-shop. Og dét som internettet har gjort, er at samle alle virksomheder på ét sted. Med andre ord så er internettet blevet til verdens største shoppingcenter. Du konkurrerer derfor side om side med tusindvis af virksomheder, og derfor kan din web-shop let blive overset. For at undgå at blive overset, kræver det en solid markedsføringsplan.
Hvad er B2B og B2C-marketing?
B2B og B2C online marketing dækker over forskellige måder at varetage en virksomheds markedsføring på. B2B er en forkortelse for business to business, og handler altså om kommunikationen imellem din virksomhed og en anden virksomhed. B2C står for business to customer, og handler om varetagelsen af kommunikationen imellem din virksomhed og forbrugeren. Der findes så forskellige strategier for, hvordan du på bedst mulig vis drager fordel af de to måder at markedsføre på. Her er der dog flere ting, der spiller ind. Det kommer blandt andet an på hvilken type virksomhed, du ejer. Èn type virksomhed kan for eksempel optimere deres salg ved brug af leadgenering, mens en anden type virksomhed vil have mere gavn af at udnytte AdWords. En tredje virksomhed operer bedst på Facebook, mens en fjerde virksomhed har haft stor succes med SEO. Onlinemarkedsføring er for den almindelige virksomhedsejer en jungle at finde rundt i, og det kan virke uoverskueligt i startfasen. Men heldigvis er der hjælp at hente, selv hvis du er helt på bar bund.
Sådan optimerer du din virksomheds onlinemarkedsføring
Markedsføringen er som sagt ikke noget, du bør gå på kompromis med. Er du derfor ikke selv markedsføringsekspert, kan det være en god idé at få nogle professionelle til at kigge på din virksomhed. En virksomhed som for eksempel WeMarket har stort kendskab til de forskellige typer markedsføringsstrategier, og ved med garanti også hvilken strategi, der passer bedst til din virksomhed. På den måde skal du ikke bekymre dig om, at din virksomhed måske bruger for mange penge på AdWords, eller måske for få penge på SEO. Alt dette ved WeMarket, og på den måde får du mere tid til at varetage andre opgaver i din virksomhed.