Visuel identitet og branding er en af de mest effektive måder for en virksomhed at markedsføre sig selv på. Ganske vist skal der ligges et stort arbejde i at få det udført korrekt, så det er ressourcerne værd, men ganske enkelt så kan det ikke betale sig ikke at investere i virksomhedens visuelle identitet. Grunden til dette er, at der simpelthen er for mange fordele forbundet med en stærk visuel identitet til, at man ikke bør lade være. Disse fordele er for eksempel:
- Du kan forme dit brand
- Du udviser professionalisme
- Potentielle kunder vil huske dig
- Du vil spare tid, da designet til alle dine platforme ligger klar
- Du vil skille dig ud fra konkurrenterne
- Du vil nemmere kunne tage, den pris du er værd, da kunderne vil kende dit værd
Det er altså mangle fordele at hente med en stærk profil. Ikke nok med at potentielle kunder vil vide, hvem du er, så vil du også selv være helt sikker på, hvad din virksomhed ønsker at bestræbe sig efter. Det er nemlig en grundigere analyse af virksomheden, der skal finde sted for at afgøre identiteten, og derved vil du finde ud af mange ting om din virksomhed, samt at du vil være nødt til at tage nogle valg i form af, hvad målet er for virksomheden. Du vil på den måde have en forretningsstrategi at gå ud fra baseret på virksomhedens identitet.
The flat trend
En af de største tendenser indenfor visuelle designs i tiden er the flat trend. The flat trend henvender sig til tanken om at – less is more – som er de minimalistiske tanker. Der skal være rene linjer, og overflødige grafiske effekter skal fjernes. Det skaber et meget klart udtryk, som bliver brugt rigtig meget i dag, hvis man ønsker at signalere, at virksomheden er moderne. I et ”fladt design” fjernes skygger f.eks. så logoet bliver mere stramt i designet.