I den tid, som vi lever i, bruger vi computeren til utrolig meget. På den opbevarer vi en masse vigtigt data og filer, og det ville faktisk være lidt kritisk, hvis computeren en dag stod af. Derfor er det en rigtig god idé at bruge cloud backup. Så sikrer du, at dine data og filer er gemt, hvis uheldet en dag skulle ske med computeren.
Hvad er cloud backup?
Cloud backup er et udtryk for sikkerhedskopiring, så man sikrer sig mod tab af data og filer. Det fungerer ved, at der laves en identisk kopi af de filer og data, som du har liggende på din computer, og den placeres så et andet sted, så du kan få filerne igen, hvis computeren skulle holde op med at virke. Det andet sted, som man placerer sine data og filer på en server, som er placeret i datacentre. Man kan sige, at man gemmer det i ”skyen”.
Du kan læse mere her: https://www.atea.dk/fokus/it-infrastruktur/cloud/backup/
Overvejelser, som er gode når du skal vælge cloud backup
Hvis du beslutter dig for at sikkerhedskopiere dine date ved cloud backup, så skal du være opmærksom på, at der findes forskellige udbydere. Derfor er der her nogle ting, som du kan tage med i dine overvejelser, når du skal vælge mellem dem:
- Hvor meget plads du får til rådighed
- Hvor langt væk udbyderen fysisk er fra din virksomhed. Det er oftest, dem som ligger tættest på, der har den hurtigste hastighed.
- Om sikkerheden er i orden. De filer, som du uploader skal krypteres, ellers kan uvedkommende se, hvilke data du sender fra din computer.
- Der kan være forskel på lovgivningen, som udbyderne er underlagt, alt efter i hvilket land de er placeret. F.eks. har USA en meget lempelig lovgivning, når det kommer til beskyttelse af folks privatliv på internettet.